شنبه، دی ۲۵، ۱۳۸۹

سپاس، هنرمند


پنج شنبه شب (23 دیماه 89) به همراه دوست عزیزی، رفته بودیم خانه هنرمندان برای شرکت در مراسم گرامیداشت احمدرضا احمدی شاعر گرانقدر. بدلایلی مختلفی دوست داشتم به این مراسم برم. اول علاقه به شخص احمدرضا احمدی و اشعارش و صدای زیباش در شعرخوانی ها، دوم دوستی احمدرضا با فروغ فرخزاد نازنین و سوم علاقه به بزرگان حاضر در مراسم و صد البته شرکت در یک نشست فرهنگی و ادبی. نشستی که بعد از اینکه از سالن خارج میشی، احساس تازگی و باز شدن نفس هات می کنی. این مراسم خوب بود و دلنشین. ساده و زیبا. نقاط ضعف در برگزاری داشت (نقاط ضعفی که بخش جدایی ناپذیر هر مراسمی در این سرزمین شده متاسفانه!)، اما قابل تحمل بود و در مجموع نمره قبولی گرفتند از نظر من برگزار کنندگان این مراسم. برگزار کنندگانی که اعضای انجمن شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان بودند. انجمنی که سیزدهمین سال تولدش رو به بزرگداشت احمدرضا احمدی اختصاص داده بود.
این مراسم سوای همه چیز برای من و حاضران یک سورپرایز داشت. حضور جعفر پناهی عزیز در مراسم که وقتی اعلام شد که پناهی اینجا و در بین ماست، سالن به نوعی می شه گفت منفجر شد و حاضران برای دقایقی جو سالن رو با سوت و دست های ممتد خود به تجلیل از پناهی عزیز تبدیل کردند. این صحنه غرور آفرین بود و تحسین برانگیز. نشان از قدرشناسی مردم داشت و ارزشی که برای هنرمند آزاده و آزادیخواه خودشون قائل هستند. با همه ی عصبانیتی که از صادرکنندگان حکم زندان و محرومیت از فیلم سازی برای جعفرپناهی دارم، با خودم گفتم کاش در مراسم بودند و می دیدند که مجوز کار برای یک هنرمند را مردم می دهند و این بی خردان آب در هاون می کوبند و زحمت مردم می دارند و آبروی خود می برند.
پناهی فیلمهای ماندگاری برای مردم ساخته است و پنج شنبه شب به باور من مردم هم فیلم باشکوهی برای او ساختند. فیلمی با نام "سپاس، هنرمند".
شب باشکوهی بود و برای من خاطره انگیز.
شب تجلیل از یک شاعر خوب که با قدردانی مردم از یک فیلمساز بزرگ و آزاده همراه شد.

۷ نظر:

  1. چه جالبه که هر دو دوست از یک موضوع نوشتند.
    شبی به یاد ماندنی و خاطره انگیز

    پاسخحذف
  2. میگن دل له دل تونل کشه همینه ها.
    ***
    شاعر دوست داشتنی ست این احمدرضا احمدی

    پاسخحذف
  3. سلام

    من احمد رضا احمدی رو متاسفانه نمی شناسم و نمی دونم تا حالا اشعاری از ایشون خوندم یا نه ؟؟!!!

    ولی کنجکاو شدم بخونم .

    در مورد احساسات مردم به جعفر پناهی هم باید بگم دوست می داشتم منم انجا می بودم می فهمم که ان شب شما نفسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس کشیدید .

    نوش جانتان (-:

    پاسخحذف
  4. جای من هم خالی. سعادت نشد ولی احمدرضا احمدی رو خیلی دوست دارم.
    پناهی هم هنرمندی است بزرگ. گاهی خیلی چیزها رو به راحتی با یک حرکت کوچک میشه شناخت و درک کرد.

    پاسخحذف
  5. چه مراسمی بوده...
    احمد رضا احمدی ساده است و زیبا و شاعر و انسان و دوست داشتنی... دوستش دارم زیااااااااااد
    و پناهی هم که بزرگ است و سبز و هنرمند...
    کاش در مراسم بودند و می دیدند که مجوز کار برای یک هنرمند را مردم می دهند...

    پاسخحذف